Er zijn legio redenen om een bedrijf te verkopen. Er klopt een koper op de deur, je wilt als ondernemer met pensioen, je vindt de pioniersfase leuk en wilt weer opnieuw starten, er is een conflict met een zakenpartner of een scheiding zijn een aantal veelgenoemde redenen. Eigenlijk maakt de reden voor verkoop an sich niet veel uit voor de afhandeling, maar gaat het vooral om het feit of de verkoop al dan niet gepland is.
Waar moet je aan denken bij geplande en ongeplande redenen?
Gepland: pensioen, betere privé-werk balans, privé verhuizing, nieuwe uitdaging.
Ongepland: nieuwe concurrent, liquiditeitsprobleem, burn-out, onverwacht bod, ziekte.
Bij het verkopen van een bedrijf heb je liever niet te maken met een van de vier noodscenario’s die ook wel OASE genoemd worden: Overlijden, Arbeidsongeschiktheid, Stoppen wegens ouderdom en Echtscheiding.
Het enige voordeel van een dergelijke abrupte verkoopsituatie, is het feit dat een bedrijf nog tot het moment van verkopen “going concern” is geweest. Er zijn geen negatieve invloeden van een voorgenomen overname geweest op de sales of interne werkwijze.
Verder heeft het feit dat deze bedrijfsverkoop ongepland en soms acuut plaatsvindt vooral negatieve fiscale en bedrijfseconomische gevolgen.
Of je nu gepland of ongepland overgaat tot een bedrijfsverkoop, het is van groot belang om de waarde van het bedrijf goed in beeld te hebben. Er komt een moment dat die overname voor de deur staat en heb je tot dat moment alles in het werk gesteld om alles uit het bedrijf te halen?
Dat weet je pas wanneer je jaarlijks je bedrijf onder de loep neemt en bekijkt of het in de huidige staat geschikt is om te verkopen. Wat levert het op en is dat voldoende om te doen wat je ermee zou willen doen.
Op deze manier voorkom je ook nare verrassingen wanneer de OASE onverwacht aan de deur klopt.