Men denkt bij bedrijfswaardering al gauw aan verkoop van het bedrijf. Er zijn echter meer momenten waar bedrijfswaardering om de hoek komt kijken: transacties, verslaggeving, fiscale doeleinden en geschillen. Waardebepaling is een belangrijke eerste stap in elk van de genoemde situaties.
Een goede waardebepaling biedt niet alleen een stevige basis bij onderhandelingen, het kan ook richting geven aan verbeterstappen binnen de onderneming, waardoor de waarde van het bedrijf blijft stijgen.
Toch wordt een waardering veelal gemaakt vanwege de verkoop van een onderneming aan een derde partij (niet binnen de familie). Hier zijn uiteraard diverse methodes voor met de mooiste afkortingen. De meest gebruikte zijn:
Er zijn boeken vol geschreven over de DCF methode en ook over de Multiple methode is veel te lezen. Maar een belangrijke succesfactor bij bedrijfsovernames in het MKB is wat wij noemen de ‘WHIN factor’. De meeste DGA’s hebben voor zichzelf bepaald wat ze na verkoop van hun onderneming nodig hebben aan financiële middelen. WHIN betekent dan ook Wat Heb Ik Nodig. De WHIN factor is de prijs die ze absoluut voor hun onderneming willen hebben. Feitelijk het bedrag wat ze bij het sluiten van de transactie ontvangen, los van een zogenaamde verkoperslening. De verkoperslening wordt vaak achtergesteld bij een bancaire financiering en verstrekking hiervan is niet zonder risico’s.
Het is dus van belang om in een vroeg stadium af te stemmen of deze WHIN factor realistisch is. Want voldoet de prijs niet aan de WHIN, dan wordt er geen deal gesloten.